Valtankar och åsikter..

Jag har alltid varit intresserad av politik mer eller mindre, men intresset tilltar när det närmar sig val. Man sugs in i alla debatter och upprörs, tycker och blir förbannad. Går inte att låta bli. Oavsett vad man tycker.
Man får givetvis tycka vad man vill, men jag blir illa till mods när jag läser om regeringens utförsäkringar av sjuka. TV4 nyheterna tog upp ett enskilt fall som jag läste om för tre dagar sedan, innan media rapporterade om det. Läs om det här:  http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html .
Blev så glad att så många läst och uppmärksammat det. Lite ledsen blir jag dock när jag läser kritiken som är riktad mot Emelie som bara ville berätta sin mor, Annicas historia. Att det skulle varit riggat och tajmat. Det är ju inga lögner! Varför ska detta tystas ned? Det var på tiden att det kom upp till ytan. Det här är en mängd människors verklighet, det kommer att hända fler. Varför ska man vara tyst om det? Det är en konsekvens av Alliansens styre med Moderaterna i spetsen, stå för det. Det är viktigt att man får ett ansikte på alla siffror och vetskap om åtminstone en av alla människor som slagits ut ur systemet.
Jag förstår Emelies desperation när hon skrev brevet, Alliansen låtsas som om de inte finns.
.
Jag blev riktigt illa berörd och jag såg SVT:s debatt igår och förväntade mig ett svar? Väntade och väntade men jag fick inget svar? Regeringen distanserar sig från Försäkringskassan och hävdar att det är deras beslut och att DE ska utreda ytterligare. Men försäkringskassan handlar givetvis efter det ny regelverket som Alliansen infört. Det hoppas jag att alla förstår. Regeringen styr Försäkringskassan. Det går inte att bortse ifrån att det är två helt olika ideologier som visserligen närmat sig varandra de senaste åren men som ändå mycket olika. Inget av blocken är perfekta, men för mig är det enkelt. Vill jag att klyftorna mellan människor ska öka eller utjämnas? Jag tror på jämlikhet så igår röstade jag på de Rödgröna. Det jag mest är kritiskt mot i Alliansens politik är att man stramat åt sjukförsäkringen och således utförsäkrat ca 35 000 människor. Som Annica som arbetat i 30 år och betalat för att förhindra att något som detta skulle hända, men nu har de ändrat regler så hon står helt utanför. De beräknas utförsäkra ytterligare 40 000 nästa mandatperiod om de kommer till makten. Sveriges välfärd är något vi svenskar ska var stolta över, och uppskatta. Inte rasera.
.
Jag tycker att Stellan Skarsgårds tal var otroligt bra och sakligt, och han belyste fakta utan att kritisera allt för hårt. Alliansens politik går delvis ut på att privatisera, varför dölja det? Konkurrens är bra på löpbanan, men det är dåligt i ett fotbollslag. En liknelse i alla fall jag kunde ta till mig. Se och begrunda!
.
.
Och så lite färgstark  historia:
.
.
Det här är bara vad jag tycker, men vad ni än tycker och sympatiserar med så gå och rösta i morgon! Det är viktigt att alla får säga sitt!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jättebra tal av Stellan :)

2010-09-18 @ 20:43:44
URL: http://sangster.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

kloka kloka kloka du!

2010-09-19 @ 00:36:26
URL: http://pyttis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0